Bij te houden: 4 tips om eten niet weg te gooien

Bauknecht en Jamie Oliver delen simpele trucs om voedselverspilling tegen te gaan

Story image

De cijfers liegen er niet om: meer dan een derde van ons voedsel, gaat verloren. En hoewel we vaak beschuldigend naar de supermarkten wijzen, blijkt dat we thuis evenveel voeding verspillen*. Omdat het zo belangrijk is om bewust met voeding om te gaan, zeker nu we nog meer thuis koken, lanceerden Bauknecht en Jamie Oliver samen de campagne 'Fresh Thinking for Forgotten Food'. Ze geven concreet advies om het meeste uit onze ingrediënten te halen. Een 'total waste ninja' worden - zoals Jamie zegt - is goed voor het milieu en je portemonnee. Bovendien is het heel eenvoudig, zeker met deze tips.

Tip 1: haal meer uit je koelkast
Bewaar geen voeding in de koelkast als dat niet per se moet. Aardappelen of zoete aardappelen blijven goed op een donkere, droge plaats, zoals een voorraadkast. Tomaten houden dan weer van een beetje zon, dus leg ze gerust in een schaal bij het raam. Voor producten die wél in de koelkast moeten, is het belangrijk om de juiste plaats te kiezen. Warmte stijgt, ook in de koelkast. Bewaar vlees en vis dus altijd beneden, zuivelproducten in het midden, en smaakmakers (specerijen, saladedressings…) bovenaan.

Om groenten en fruit nog langer vers te houden en dus voedselverspilling tegen te gaan, bewaar je ze best in de correcte lade. Groenten en fruit produceren van nature immers ethyleengas om hun rijpingsproces te versnellen. Bauknecht innoveert daarom met de crisper lade. Die pompt het ethyleengas weg waardoor alles nog langer vers blijft. Als je weet dat bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde groenten en fruit wordt verspild, kan deze nieuwe technologie een groot verschil maken. Als vuistregel kan je je koelkast tenslotte instellen op 4°C of lager.

Jamie Oliver: “Voedsel op de juiste manier bewaren is misschien niet het meest sexy onderwerp ter wereld, maar het is belangrijk voor duurzaamheid. Let er dus op dat je alleen voeding in de koelkast bewaart die er echt in moet en leg alles op de juiste plek.”

Tip 2: kook meerdere porties
Of je nu een soep, stoofpot of pastasaus maakt… een grotere portie loont altijd. Door voeding te bewaren voor een andere dag, voorkom je voedselverspilling én een berg frustraties als je laat thuiskomt en geen zin of tijd meer hebt om te koken. Probeer je porties wel dun te verdelen, dat vriest gemakkelijker in én ontdooit ook sneller. Een ideale klus voor in het weekend, toch? Jamie Oliver: “Je diepvriezer is je beste vriend in de strijd tegen voedselverspilling. Meerdere porties koken is niet alleen een geweldige manier om voedselverspilling tegen te gaan, het betekent ook dat je altijd een heerlijke zelfgemaakte maaltijd in huis hebt en dat je al je boodschappen benut! "

Tip 3: vries in
Geen betere oplossing denkbaar om voeding te bewaren en verspilling te vermijden… dan een diepvriezer. Zie het als een tijdcapsule voor verse voeding, die zowel de voedingsstoffen als de smaak vasthoudt. Ook fruit kan je gerust invriezen om er later een smoothie van te maken. Idem voor kruiden: knip in kleine stukjes, doe in een vorm voor ijsblokjes, giet er wat olie over en vries in. In feite zijn er amper limieten voor wat je kan invriezen. Nog wat kokosmelk over? Of zelfgemaakt curry? De diepvriezer in!

Tip 4: ga creatief aan de slag met restjes
Er ligt nog wel wat in je koelkast… maar je weet niet goed wat ermee doen? Experimenteer! Zo zijn restjes kip – overigens het vlees dat het meest verspild wordt – geweldig lekker in noedelgerechten, in salades, stoofschotels, risotto's, soep, noem maar op. Jamie Oliver: "Koken draait om plezier maken, dus wees creatief en speel met je restjes. Misschien ontdek je wel iets geweldigs!"

Meer tips over zero food waste?
Volg Bauknecht en Jamie Oliver op www.bauknecht.be

* Bron: Onderzoek uitgevoerd door Kantar TNS voor Whirlpool EMEA (Italië) van 24 april t.e.m. 7 mei 2018 in het VK (1,999 respondenten), Duitsland (1,000 respondenten), Rusland (803 respondenten) en Italië (1,000 respondenten). Data werd vergaard mbv CAWI.